Результати дослідження адаптації учнів 1-х класів

Початок навчання в школі – один з найбільш відповідальних моментів у житті дитини. А заклад освіти – новий величезний світ, до якого треба звикнути. Звикнути до школи не так просто, адже мова йде не лише про новий режим, обов’язки та плани, а й про розширення меж спілкування, нові стосунки, неочікувані життєві ситуації, незвичні емоції. Статистика говорить, що тільки 50% дітей встигають адаптуватися до нових умов протягом півроку. Тому адаптації першокласників в умовах НУШ приділяється окрема увага.

Результати дослідження адаптації учнів 1-х класів до навчання в

школі у 2021-2022н.р., проведеного практичним психологом Мельник В.О.

Для попередження можливих негативних явищ на цьому етапі,та виявлення труднощів адаптації,психологом проведено спеціальне психологічне дослідження.

Мета: дослідження особливостей адаптації до школи та ознак дезадаптації першокласників.

В межах даного вивчення використовуються такі методики:

1.Методика «Профіль соціального розвитку дитини»

Досліджує:рівень соціальної поведінкової компетентності

і комунікативних навичок.

2.Назва методики: Тест «Малювання людини» Керна-Йєрасека.

Досліджує:інтелектуальні та психомоторні здібності,соціальну зрілість.

3.Проективна методика «Мій клас».

За результатами досліджень можна зробити такі висновки: присутній середній рівень соціальної поведінкової компетентності, комунікативні навички і соціальна зрілість дітей. Більшість дітей позиціонують себе «такі, що у парі» – це свідчить про благополучну соціально-психологічну позицію дитини. А також – місце поряд із вчителем. Це значить, що вчитель є значущою особою для дитини. Присутня також «ігрова позиція». Заняття в НУШ відбуваються в інтерактивній формі з елементами гри, що заохочує дитину брати в ній активну участь. Є невеликий відсоток позиція «на самоті, далеко від учителя». Це свідчить, що деяким учням потрібно більше часу, щоб адаптуватися до нового середовища. Вони придивляються, спостерігаючи, оцінюючи і через деякий час така позиція змінюється на більш благополучну.

Рекомендації вчителям щодо успішної адаптації учнів 1 класів.

Перш за все – дбати про інтереси дитини, сприймати її як рівноправного партнера.

  1. Створити сприятливий психологічний клімат у класі.
  2. Створювати атмосферу успіху.
  3. Акцентувати увагу на успіхах учня, перемогах.
  4. Допомогти дитині усвідомити себе як особистість, розвивати адекватну самооцінку.
  5. Розвивати мотивацію учня.
  6. Розвивати важливі психологічні якості: ініціативність, працездатність, самодисципліну, відповідальність, вміння розподіляти свій час. 
  7. Здійснення психологічної підтримки, особливо у випадку вираженої дезадаптації. 
  8. Забезпечення індивідуального підходу до дитини.

Як можуть допомогти батьки?

  1. Пояснити дитині, для чого вона має ходити у школу, розповідати про неї.
  2. Встановити режим дня.
  3. Розказати дитині, що вона завжди може звернутися до вчителя з запитанням.
  4. Пояснити, що у школі існують правила, яким варто слідувати.
  5. Сформувати правильну самооцінку.
  6. Розвивати комунікабельність.
  7. Розвивати та підтримувати бажання вчитися.
  8. Слухати дитину, давати поради.
  9. Взаємодіяти зі вчителем та психологом.

Батькам корисно знати про ці важливі потреби, щоб завжди мати тісний контакт з власними дітьми, а також вплив на них.

1. Слова підтримки. Дорослі рідко хвалять дітей, частіше помічають помилки ніж досягнення. Якщо для Вашої дитини найважливішою Вашою допомогою є слова підтримки – хваліть.

2. Час. Вам необхідно потрапити у світ вашої дитини. Постарайтеся, щоб його інтереси стали Вашими. Не жалкуйте для дитини часу. Грайте, навчайтеся, розмовляйте дивлячись в очі дитині, так, щоб дитина знала, що Ваш дорогоцінний час належить лише їй.

3. Подарунки. Не зловживайте подарунками. Вони можуть втратити вплив на Вашу дитину, а у дитини сформується неправильна система цінностей. Якщо Ви ретельно вибираєте подарунок, даруйте його зі словами «Цей подарунок я вибрав тому, що дуже люблю тебе». Навіть відмовляючись, щось подарувати можна виражати любов. Наприклад: «Ні, ми не будемо купувати іграшку, я дуже сильно люблю тебе».

4. Допомога. Батьки повинні постійно допомагати своїм дітям, коли робите для дитини щось особливе, скажіть, що це ви робите тому, що дуже любите її.

5. Ласка. Кожній дитині необхідна ласка, але є діти, для яких вона найцінніший вияв любові батьків.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.